Így csökkentik a jövő motorjainak belső súrlódását

2019.05.28

Az elmúlt években a híres Fraunhofer kutatóintézet munkatársai és több autóipari szereplő új folyamatokat fejlesztett a kisebb felületi súrlódású motorkomponensekhez. A szén-dioxid emisszió további csökkentésére vonatkozó szabályozás miatt egy új projektet kezdtek el 2019 év elején, amely célja az egymáson elcsúszó motorkomponensek közötti súrlódás csökkentése, további felületfejlesztéssel.

Az új bevonatolás révén csökken a komponensek közötti súrlódás, ezáltal kevesebb hő teremelődik, vagyis az egységnyi tömegű elégetett tüzelőanyag nagyobb hányada fordítódhat a hasznos hajtásra a hengeren belüli melegítés helyett. A kutatástól jelentős előrelépést várnak, amely nemcsak a személyautók, de a fuvarozó szektorban és a hajómotoroknál is komoly mértékű emissziócsökkenést jelent.

Ehhez megfelelően kell kezelni a felületeket, illetve a kenőanyagoknak is fontos szerepe van. Egy azonban biztos: nincsen legjobb és mindent felülmúló, egyértelmű megoldás. A különböző alkatrészek és folyadékok anyagbeli harmóniájára kell törekedni. A plazmasugarárral elpárologtatott grafithoz további adalékokat tettek, de ezzel párhuzamosan lézersugár-alakított felületeket is fejlesztenek egy, a cápa bőreffektus alapján, javítva a siklási tulajdonságaikat.

A belsőégésű motorokhoz készített megoldás később a legkülönfélébb mozgó alkatrészekhez is eljut majd, nevezetesen a mobilitás alapját képező csapágyakhoz is, vagyis nemcsak erőforrások, de teljes hajtásláncok hatásfoka is tovább javítható az összesen 12 szervezet által végzett kutatás eredményeként, a német kormány által támogatva. A projekt kifutása 3 év, ezt követően a vadonatúj technológia sorozatgyártásának előkészítése még további néhány esztendő.