Először engedtek ki az útra önvezető kamionokat biztonsági sofőr nélkül

2019.05.17

A 2016-ban alapított svéd startup, az Einride a világon elsőként küldött önvezető kamionokat közútra sofőr nélkül: a T-Pod nevű, száz százalékig elektromos, vezetőfülke nélküli járművek Jönköping városának egyik népszerű szállítmányozási útvonalán, egy raktár és egy logisztikai központ között járnak.

Az Einride két éve dolgozik együtt a DB Schenker logisztikai céggel, amelynek a raktáraiban már 2018 novembere óta dolgoznak a teherszállító járművek. A 26 tonnás T-Podokat kamerákkal, radarokkal és 3D-s szenzorokkal szerelték fel, így 360 fokban képesek érzékelni a környezetet. Az 5G hálózaton keresztül irányítható és felügyelhető kamionok önvezető platformját az Nvidia fejlesztette.

A 2020 végéig tartó tesztidőszakban 5 km/h-s sebességgel közlekedhet az önvezető kamion - ezt a limitet annak ellenére szabta meg a svéd közlekedési hivatal, hogy akár 85 km/h-val is tud menni a jármű. Az Einride szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy a kamion egy nap többször megteszi majd a kijelölt útját, ami ugyan csak 300 méteres, de öt kanyar és egy forgalmas 100 méteres szakasz nehezíti az útvonalat.

Az Einride két éve még azt tervezte, hogy 2020 végéig 200 T-Podod állít szolgálatba a Götenborg-Helsingborg közötti, több mint 200 kilométeres útvonalon. A T-Pod akkumulátora egyébként épp 200 kilométer megtételére képes, ezért a cég töltőállomások telepítésére is készül.

Az önvezető kamionok lehetősége évek óta izgalomban tartja a logisztikában is érdekelt nagyvállalatokat, mivel egyre kevesebb a kamionsofőr. Az Amerikai Fuvarosok Szövetsége szerint az USA-ban legalább 60 ezer sofőr hiányzik a területről, míg a Transport Intelligence nevű logisztikai kutatócég adatai szerint Európában 150 ezer betöltetlen kamionsofőr-állás van.